ZBRANĚ BÝVALY V MINULOSTI KRÁSNÉ
Meče, kordy, šavle, palaše, dýky, tesáky – dílčí výčet názvů zbraní zvaných chladné, vyrobené pro bojové či lovecké potřeby budoucího majitele.
Zbraně, výsostně účelné, funkční, ale i nákladně zdobené a mistrně zpracované používané ve válkách i míru, při lovu, turnajích a rytířských kláních známe dnes ze sbírek, muzejních expozic, historického šermu, filmů a literatury.
„Zbraně“ jako jedno z témat letošních výtvarných činností žáků, jsem zvolila vzhledem k možnosti vypůjčit si některé vybrané kusy od jednoho z nejpovolanějších – brněnského mečíře Pavla Skryji, který se v duchu tradičních postupů a metod dlouhodobě zabývá jejich výrobou. Jeho prostřednictvím se mottem naší společné práce stalo poznání, že zbraně bývaly v minulosti i krásné a řemeslná i umělecká zručnost jejich zhotovitelů úctyhodná.
Dovolte mi seznámit Vás několika větami s mým výtvarným a pedagogickým záměrem. Po stopách historie, jako motivu pro výtvarnou činnost, k níž letošní výstavní cyklus patří, se vydávám se svými žáky pravidelně již řadu let. V kontextu s obsahem, ztvárňujeme zvolená témata zejména klasickými výtvarnými technikami.
Letošní kolekce prací je rozdělena na část studijní, technickou a část imaginativní. Pro interpretaci tvaru trojrozměrného předmětu, v našem případě zbraní a doplňků, jsme zvolili kresbu tužkou. Malbu temperou zastupují dvě varianty klasického zátiší se zbraněmi, zejména řešící otázky tvaru a objemu, barev, světla a stínu, kompozice.
Výtvarná fabulace nás přivedla ke kresleným designérským návrhům vlastní, osobní zbraně nebo prototypu zbraně jako divadelní či filmové rekvizity k jejíž „výrobě“ nám posloužil opět klasický materiál – papír.
Nová média zastupuje digitální fotografie, jejímž prostřednictvím měli žáci možnost zkoumat vlastnosti světla, jeho působení na předměty a okolnosti, za kterých je možné dané předměty účelně fotografovat, najít kouzlo celku i detailu. Řadu prací uzavírají kresby, které jsou osobitou „kopií“ mědirytiny Jezdec (později známou pod názvem Rytíř, smrt a ďábel), významného umělce německé renesance Albrechta Dürera, jejíž realizace upozornila žáky na možný způsob osvojování si výtvarných dovedností pomocí kopírování starých mistrů.
Prostřednictvím těchto činností, měli žáci bezprostřední možnost seznámit se s historickými zbraněmi, které jinak znají především ze sbírek hradů a zámků a učinit si jistou představu o možnostech kovářského řemesla.
Mou snahou zůstává, přiblížit žákům kulturní a společenský vývoj na pozadí konkrétní doby, učit je vnímat svět v souvislostech.
Jako každý rok, se naší společné výstavy účastní také absolventi.
Během studia výtvarného oboru na ZUŠ Došlíkova měli možnost naučit se využívat základní techniky vizuálně obrazného sdělení a prostorových i akčních činností s využitím klasických i moderních technologií. Poznat a vědomě používat obrazotvorné prvky plošného i prostorového vyjádření, objevit své tvůrčí schopnosti a osobitost. Seznámit se také s historií a současností výtvarného umění jako součásti vývoje lidské společnosti.
Věřím, že naše společná práce vedla k oboustranné spokojenosti a doufám, že získané zkušenosti zúročí i v budoucnosti.
Dlouhodobé studium je pro žáky předpokladem pro trvalejší osvojení si výtvarných dovedností a nezbytné k podpoře talentů. Otevírá možnosti pokračovat pak studiem na vyšších odborných školách a je i možnou cestou k budoucí profesi.
Jana Blažková
Pozvánka na vernisáž ke stažení (formát PDF).